De 22-jarige Italiaanse ondernemer Matteo Achilli kreeg het stempel ‘de nieuwe Mark Zuckerberg’. Hij is niet de enige.

Van investeerders zou je verwachten dat ze uitermate verstandig omgaan met hun geld. De beslissing om een startup financieel te steunen wordt alleen genomen op basis van rationele gronden.

Niets is minder waar. “Ik kan voor de gek gehouden worden door iedereen die op Facebook-oprichter Mark Zuckerberg lijkt”, zei durfkapitalist en oprichter van startup-broedplaats Y-Combinator Paul Graham vorig jaar tegenover The New York Times. “Er was eens een kerel die we geld hebben gegeven, maar hij bleek er niks van te kunnen. Ik zei: ‘Hoe kan hij slecht zijn? Hij lijkt op Zuckerberg!'”

Succesverhaal à la Zuckerberg

Investeerders zijn op zoek naar een nieuw succesverhaal à la Zuckerberg. Hij bouwde de socialenetwerksite Facebook uit: van een spontaan hobbyproject op universiteiten tot een beursgenoteerd miljardenbedrijf. Ben je – net als Zuckerberg destijds – een blanke man van begin twintig en heb je een idee voor een internetbedrijf, dan wek je welhaast als vanzelf de interesse van geldschieters.

Media zijn maar al te happig om vervolgens het label ‘de nieuwe Zuckerberg’ aan een jonge techondernemer te hangen. Dat gebeurde met de 23-jarige Lucas Duplan, die met zijn betaal-app Clinkle pieken maar ook diepe dalen kende. Ook Summly-bedenker Nick D’Aloisio en Tumblr-oprichter David Karp zijn met de Facebook-oprichter vergeleken.

Egomnia

In Italië overkwam het de 22-jarige Matteo Achilli, schrijft de BBC. Hij is de bedenker van Egomnia, een website die doet denken aan zakelijke netwerksite LinkedIn. Werkzoekenden maken een profiel aan en uploaden hun cv. Bedrijven krijgen vervolgens een ranking van de kandidaten, op basis van hoe geschikt iemand is voor een vacature.

Achilli kwam op het idee voor Egomnia in zijn laatste jaar op de middelbare school. Dat idee omzetten in een daadwerkelijk product ging niet zonder slag of stoot. Hij benaderde professionele programmeurs om de techniek achter de website te bouwen. Die vroegen 100 duizend euro en dat kon de destijds 19-jarige scholier niet ophoesten.

Maar Achilli gaf niet op. Enkele IT-studenten wilden het doen voor een tiende van de prijs. Met hulp van zijn vader wist Achilli dat geld bijeen te sprokkelen. Twee jaar later heeft Egomnia naar eigen zeggen 250 duizend leden en maken 700 bedrijven gebruik van de dienst.

De zaken gaan dermate goed dat Achilli de stap naar het buitenland waagt met zijn bedrijf. Over een paar maanden opent hij een kantoor in Brazilië. De site wordt naast in het Italiaans ook in het Engels en Portugees aangeboden en bedrijven moeten gaan betalen voor premium functies.

Italiaanse Zuckerberg

De doorbraak voor Achilli kwam toen het invloedrijke magazine Panorama hem op de voorpagina plaatste met de kop Italian Zuckerberg. Dat was precies rond de tijd dat Facebook naar de beurs ging. Plotseling wilde iedereen weten wie Achilli was. Inclusief Microsoft, dat hem onder de vleugels nam. Ook Zuckerberg kan goed opschieten met de softwarereus uit het Amerikaanse Redmond.

De vergelijking met Zuckerberg gaat nog verder. Er is een film in de maak over Achilli, net zoals het leven van Zuckerberg is verfilmd met The Social Network.

Maar er is in ieder geval één groot verschil tussen beide heren. Zoals het een Italiaanse man betaamd, draagt Achilli geregeld een maatpak. Zuckerberg loopt liever rond in een capuchontrui.

Lees ook

Hoe de ‘nieuwe Mark Zuckerberg’ keihard op zijn bek ging

Mark Zuckerberg bekent: ik draag elke dag hetzelfde

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl